Vertigo

Boileau - Narcejac - Kainulainen

Vertigo (D'entre les Morts)

Entinen etsivä Flavières palkataan sirpaleisen uransa päätyttyä varjostamaan vanhan tuttavansa oudosti käyttäytyvää vaimoa.

Kun varjostaja ennen pitkää huomaakin rakastuneensa varjostettavaan, muuttuu velvollisuudesta vastaanotettu tehtävä miestä piinaavaksi arvoitukseksi.

Mikä on totta, mikä silkkaa savuverhoa? Kuka on vain puoliksi tässä maailmassa elävä, kaunis Madeleine? Ja voivatko menneisyyden haamut palata vainoamaan, jopa rakastamaan eläviä?

Vertigo tunnetaan parhaiten Alfred Hitchcockin ohjaamana, San Franciscoon sijoittuvana elokuvana. Tommi Kainulaisen uuden dramatisoinnin tapahtumat sijoittuvat kuitenkin, Boileaun ja Narcejacin alkuperäisromaanin mukaisesti, toisen maailmansodan aikaiseen Ranskaan.

Vertigo on tarkka ja tyylikäs psykologinen trilleri ihmismielen syövereistä. Näytelmä sukeltaa film noir -hengessä syvyyssuuntaan ja tutkii rakkauden ikuista mysteeriä myös kevyen huumorin kautta.

”Uskotteko, että on mahdollista elää useammin kuin kerran… Tarkoitan… että onko mahdollista kuolla ja sitten… elää jälleen jonain toisena?”

Ensi-ilta 3.2.2018 (päänäyttämö).

Seuraava esitys

Pe 2.2. klo 19:00

Osta liput

Lippujen hinnat

Peruslippu

26 €

Eläkeläinen / Työtön

22 €

Opiskelija / Lapsi

16 €

Ennakkoesitys

15 €

Ryhmäalennus alkaen 20 hlön ryhmälle

- 1 € / lippu

Tilausnäytös 203 paikkaa

3400 €

S-Etukortilla 7.2. klo 19

- 4 € / lippu

KP-Etukortilla tammikuussa lunastetuista lipuista es. 7.2. klo 19, 16.2. klo 19 ja 17.2. klo 13 ja 18

- 4 € / lippu

Lipun hinnat sis. alv. 10 %
Ilmoitetut lipunhinnat sisältävät toimitusmaksun 2 €/lippu
Katso tarkemmat hinnat, tutustu pohjakarttaan ja varaa väliaikatarjoilut sekä muuta tärkeää tietoa Liput ja palvelut -osiosta!

Lisätietoa näytelmästä

Käsikirjoitus:

Pierre Boileau

Thomas Narcejac

Tommi Kainulainen

Ohjaus:

Aleksander Anria (vier.)

Lavastussuunnittelu:

Annina Nevantaus

Pukusuunnittelu:

Suvi-Tuuli Höglund

Valosuunnittelu:

Veli-Matti Ersta

Äänisuunnittelu:

Marko Ahokangas

Kampaukset, maskeeraus:

Jonna Kauvosaari

Tarpeisto:

Reetta Kinnunen

Järjestäjä, kuiskaaja:

Hanna Pekkarinen

Lavastuksen toteutus:

Pasi Peltoniemi

Veli-Matti Perälampi

Hanna-Kaisa Halinen (näyttämömies)

Jani Korpi (näyttämömies)

Pukujen toteutus:

Suvi-Tuuli Höglund

Niina Päivärinta

Antti Peräsalo

Esitysvalokuvat:

Päivi Karjalainen

Julistekuva:

Tomas Jakobsson

Esitysoikeudet:

Näytelmäkulma - Nordic Drama Corner Oy

Rooleissa:

TOMI TURUNEN / Roger Flavieres

JANI HONKASELKÄ / Etsivä

HELENA PUSKA / Madeleine

PEKKA JOHANSSON / Paul Gevigne

IRINA PARVIAINEN / Katupoika, sihteeri, reseptionisti, kehyksenkantaja, naapuri, vanha nainen, myyjä

NIKO KARJALAINEN / Leriche, tarjoilija, taksi, kehyksenkantaja, lääkäri

Vertigoa kahdella näyttämöllä; teatterissa ja elokuvissa!

Kokkolan kaupunginteatteri ja elokuvateatteri BIOREX antaa katsojilleen nyt mahdollisuuden sukeltaa syvälle trillerin maailmaan. Kaupunginteatterissa Vertigon esityskausi käynnistyy PE 2.2. jatkuen aina 12.5. asti. Näytelmän ohjaa Aleksander Anria (vier.)

Biorex esittää Alfred Hitchcockin ohjaaman, kriitikkoäänestyksessä maailman parhaaksi elokuvaksi äänestetyn elokuvan kaksi kertaa: SU 4.2. ja SU 18.2.

ALENNUSTA LIPUILLA: Teatterilipulla saa alennusta KOLME EUROA elokuvalipusta (norm. 13,-) ja puolestaan elokuvalipulla saa alennusta VIISI EUROA teatterilipusta. Myynti molempien lippukassalta lippua vastaan.

Vertigo – maailman paras elokuva

Kirj. Hannu Björkbacka

Englantilainen Sight & Sound -lehti järjestää kymmenen vuoden välein vaikutusvaltaisimman kansainvälisen kriitikkoäänestyksen parhaista elokuvista. Viidenkymmenen kärki julkaistiin viimeksi vuonna 2012. Tuolloin tapahtui historiaa. Alfred Hitchcockin Vertigo (1958) nousi ensi kertaa listaykköseksi – ohi paikkaa viisikymmentä vuotta hallinneen Orson Wellesin Citizen Kanen (1941).

Kuten Citizen Kanessa, Vertigossakin valttina on useisiin katselukertoihin houkuttava kerroksellisuus ja monitulkintaisuus. Kyse on suuresta ohjaajantaiteesta, mutta valkokangaselokuvan loistokkaasti esittämä ja Hollywoodin tähtien häikäisevästi näyttelemä poikkeustapaus on silti pohjimmiltaan yleisinhimillinen - samalla kertaa sekä ajaton että moderni. Kauneuspilkkuineenkin täydellinen, ainutlaatuinen elokuvallinen muoto, joka viihdyttämisestä tinkimättä tarjoaa kestävää sisältöä – se tekee klassikon.

Vertigo on hypnoottinen, unenomainen ja sairas romanssi. Psykologisena jännärinä se on sielun salapoliisikertomus ja mystinen muuttumisleikki. Vertigo kertoo haaveista ja intohimoista, ihanteen ja todellisuuden välisestä erosta, jossa täydellisen kumppanin metsästys kääntyy prinssi- ja prinsessasadusta pakkomielteeksi. Rakkaus muuttuu rikokseksi, kun sen kohdetta manipuloidaan vastaamaan toiveita.

#MeToo-kaudella Vertigo on entistäkin ajankohtaisempi. Onhan sen keskiössä naisen hyväksikäyttö niin rikoksessa kuin rakkaudessa. Kim Novakin ja James Stewartin hahmoja voi ymmärtää ja niiden rinnalla myötäelää, mutta kumpi on suurempi uhri? Ohjaajakuvana Vertigo on avainelokuva. Se on filmiä filmistä – metaelokuvaa - tavassa, jolla Stewart muokkaa Novakia täydelliseksi objektiksi – niin kuin Hitchcock niin monia teostensa viileitä pääosablondeja. Myöhäisemmän Lintujen (1961) tähti Tippi Hedren on äskettäin verrannut Hitchcockia Harvey Weinsteiniin. Vasta ohjaajasta tehdyt elämäkerrat paljastivat taiteilijaneron ylilyönnit, mauttomat pilat ja suoranaisen näyttelijöiden häirinnän. Tuoreeltaan asiat eivät tulleet julkisuuteen, koska ”aika oli toinen”. Vain Stewartin hahmon suojasta Hitchcock uskaltaa paljastaa itsensä säälimättömästi, antautua yleisön tuomiolle.

Boileau-Narcejac eli kaksi Pierreä

Kirj. Hannu Björkbacka

Hitchcockin Vertigon (1958) parivaljakko Boileau-Narcejac tunnetaan kahdesta muustakin elokuvan mestariteoksesta. Georges Franjun Silmät ilman kasvoja (1960) oli heidän käsikirjoituksensa, vaikka perustuikin eri tekijän romaaniin. Hitchcock halusi jo ennen Vertigoa filmata kirjoittajaparin aiemman romaanin, mutta ei ehtinyt. Ranskan Hitchcockiksi kutsuttu Henri-Georges Clouzot osti siihen oikeudet jo kahden vuorokauden päästä alkuperäiskirjan luettuaan ja ohjasi siitä Pirulliset (1955).

Hitchcock kertoi vuosikausia juttua kirjeestä, jonka hän oli saanut huolestuneelta isältä: ”Sir, nähtyään elokuvan Pirulliset tyttäreni on kieltäytynyt menemästä kylpyammeeseen. Nyt hän on katsonut Psykon, eikä uskalla enää mennä suihkuun. Mitä teen?” “Viekää tyttärenne kuivapesuun”, Hitchcock vastasi.

Boileau-Narcejac on nimi melkein kuudenkymmenen filmin ja tv-elokuvan taustalla. Pari kirjoitti yli kolmekymmentä kirjaa viisikymmentäluvulta yhdeksänkymmentäluvulle. Pierre Boileau ja Thomas Narcejac tapasivat ensi kerran illallisilla, kun edellinen sai saman romaanikilpailun palkinnon, jonka jälkimmäinen oli voittanut kymmenen vuotta aiemmin.

Boileau-Narcejacin tarinoissa arkinen muuttuu oudoksi. Sitä maailmaa on usein kuvattu kolmella ranskankielisellä ilmaisulla, jotka eivät tahdo kääntyä muille kielille. ”Insolite” – outo, bisarri, erikoinen, epätavallinen. ”Angoisse” – ahdistus, tuska, hätä, levottomuus. Parin kirjallinen erikoisuus on ”fantastique”, joka ei tarkoita ihmeellistä eikä satumaista. Kyse on ranskalaisesta realismista, joka sisältää yliluonnollisia aineksia. Sille voi olla luonnollinen selitys – tai sitten ei.

Pierre Boileau (1906-1989) ja Thomas Narcejac (1908-1998) olisivat voineet valita yhteiseksi taiteilijanimekseen myös Pierre Deuxin. Narcejacin oikea nimi oli Pierre Ayraud. Mutta ehkä ranskan rikoskirjallisuuteen ei mahtunut kahta Pierreä.

Kirjoita arvio näytelmästä