Historiaa hilpeästi Kunnaksen villillä otteella

Haastattelussa Koiramäen Suomen historian vieraileva ohjaaja Fiikka Forsman

Koiramäen Suomen historian vieraileva ohjaaja Fiikka Forsman sai kokea teatterin taian jo lapsena. Hän tuo nyt samaa taianomaisuutta Kokkolaan opossumien, koirien ja lehmien valloittaessa näyttämön!

Kokkolan kaupunginteatterin päänäyttämöllä nähdään keväällä 2021 Mauri Kunnaksen riemastuttava matka maamme Ruotsin vallan aikaiseen historiaan, eli Koiramäen Suomen historia. Näytelmän ohjaajana vierailee Fiikka Forsman.

Fiikka nauttii päästessään matkalle uuteen maailmaan, olipa kyseessä sitten teatteria aikuisille tai lapsille. Hän ohjasi Kokkolan kaupunginteatterille jo vuonna 2012 mainion koko perheen näytelmän Robin Hood, josta tykkäsivät niin lapset kuin aikuisetkin. Kun teatterinjohtaja Juha Luukkonen pyysi Fiikkaa palaamaan Kokkolaan ja ohjaamaan uuden koko perheen näytelmän, oli molemmille heti selvää, että näyttämöllä nähtäisiin Koiramäen Suomen historia.

Muistatko vielä oman ensimmäisen teatterissa käyntisi? Saitko teatterikipinän jo lapsena?

Ollessani lapsi vanhempani opiskelivat Turun yliopistossa ja meidän perheen elämäntapaan kuului vahvasti myös teatteri. Lapsuudessa kaikista suurimman vaikutuksen minuun teki Brechtin näytelmä ”Setšuanin hyvä ihminen”.

Alle kouluikäisenä olin nähnyt myös Seitsemän veljeksen esityksen pariinkin otteeseen. Myöhemmin työskentelin kyseisen esityksen lavastajan Kaj Puumalaisen kanssa ja väitin hänelle kiven kovaan, että lapsena näkemässäni Seitsemän veljeksen saunakohtauksessa löylyntuoksu tuli katsomoon asti. Teatterin taika oli toiminut!

Teini-iässä kiinnostuin elokuvista ja olin intohimoinen klassikkoelokuvien katsoja. Matematiikan, fysiikan ja kemian opinnot Turun yliopistossa vaihtuivat pian elokuva- ja televisiotieteeseen. Olen siis urallani lähestynyt teatterialaa elokuvien kautta ja siitä on ollut paljon hyötyä. Mutta kun jalka lipsahti Turun ylioppilasteatterista sisään, oli se sitten menoa…

Millaisista palikoista mielestäsi koostuu hyvä koko perheen näytelmä?

Tekijänä en oikeastaan tavoittele juuri tuohon kysymykseen vastausta. Haen sisällöstä sitä, mikä kyseisessä teoksessa kiinnostaa itseäni ja mikä siinä voisi kiinnostaa katsojia.

Olen esimerkiksi ohjannut neljä kertaa lastennäytelmän ”Ronja Ryövärin tytär” ja siinä on arvokasta se, kuinka näytelmä saa sukupolvet kohtaamaan tarinan sisällön äärellä.

Jos ajattelen Suomen Ruotsin vallan aikaista historiaa, niin nykytodellisuudessa me emme valitettavasti anna tuolle ajalle sellaista arvoa, minkä se osana meidän kansallisen identiteetin rakennusprojektia ansaitsisi. Siksi Koiramäen Suomen historian tekeminen näyttämölle on mielestäni kannatettava projekti.

Kerro hieman Koiramäen hahmoista, mitä on luvassa?

Katri Tuukkanen (pukusuunnittelu), Tua Hautamäki (lavastus), Reetta Kinnunen (tarpeisto) sekä koko visuaalinen porukka on tarttunut riemastuttavalla otteella tarinan mahdollisuuksiin! Esityksestä tulee todellakin runsas ja näkemisen arvoinen! Näyttämöllä nähdään peräti 44 roolihahmoa, muun muassa 3 hevosta, lehmä ja opossumi. Itse pidän myös siitä, että mukana on paljon kierrätysmateriaaleista rakennettuja asioita.

Mille ikäluokalle ajattelisit Koiramäen Suomen historian parhaiten uppoavan?

Varmastikin ala-asteikäisille, mutta kun Kunnaksen anarkistisella ja villillä otteella viedään läpi maamme Ruotsin vallan aikaista historiaa, niin tuskin se on paha katsomiskokemus kenellekään. Luvassa on hilpeä ja yleissivistävä reissu.

Esityksiin tuleville toivotankin hilpeää ja vapautunutta katsomiskokemusta!

Fiikka Forsmania haastatteli ja kuvasi Irja Hemmilä.

Lue lisää esityksestä ja käy lippuostoksilla!