Edellinen kirjoitus
Lämpimän koominen Makkarakeittoa
Tarinoita teatterista |
Lavastussuunnittelija Juho Lindströmistä huokuu intohimo ammattiaan kohtaan kun hän yksityiskohtaisesti esittelee marraskuussa ensi-iltansa saavan Pohjalaisia näytelmän lavastuksen pienoismallia ja 3D-piirustuksia. Lindström on valmistanut pienoismalleja jo lapsena aavistamatta siitä kehkeytyvän merkittävä osa hänen ammattiaan kaksikymmentä vuotta myöhemmin. Inspiraatiota ei aina ole ja silloin tehdään pihatöitä ja luotetaan siihen, että ideat syntyvät kunhan niille uskaltaa antaa tilaa kehittyä.
Jo pienenä poikana Juho Lindström rakensi pienoismalleja ja pieniä huoneita, joissa yksityiskohdat hiottiin viimeisen päälle aina valoista kirjoihin, jotka hän tietenkin valmisti käsin. Harrastus sai kuitenkin väistyä pitkäksi aikaa kunnes alun perin muotoilijaksi valmistunutta Lindströmiä alkoi kiehtoa ajatus teatterilavastajan ammatista. Googlen avulla hän selvitti lavastajan olevan oikea ammatti ja haki silloiseen Taideteolliseen korkeakouluun opiskelemaan lavastussuunnittelua ja pääsi sisään. Lindström kertoo siihen mennessä käyneensä elämänsä aikana parissa teatteriesityksessä ja kyseisenä vuonna hän kävi noin kahdeksassakymmenessä näytöksessä.
- Pääsykokeissa selvisi myös, että rakennamme pienoismallin, jota en siinä hetkessä edes ymmärtänyt osaavani kunnes yhtäkkiä mallin rakentaminen tuntuikin todella luontevalta ja mukavalta. Myöhemmin tiedustelin myös äidiltäni vanhoja lapsuudessa käyttämiäni materiaaleja ja selvisi että hän oli säästänyt kaiken. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin puurimat ja puristimet tulivat taas käyttöön, muistelee Lindström.
Pohjalaisia on Juho Lindströmin ja teatterinjohtaja Juha Luukkosen neljäs yhteistyö, kolme aiempaa yhteistä produktiota on toteutettu Seinäjoen Kaupunginteatterilla. Lavastuksen suunnittelu on aloitettu jo ennen tekstin valmistumista, mikä tekee Lindströmin ja Luukkosen työprosessista poikkeuksellisen. Onnistunut lopputulos vaatii tiivistä yhteistyötä ja työprosessi on käytännössä edellyttänyt sitä, että Juha on kertomalla antanut Juholle tarvittavan tiedon lavastuksen suunnittelua varten. Lavastus, käsikirjoitus ja ohjaus ovat syntyneet eräänlaisessa symbioosissa, kun taas perinteisesti lavastus suunnitellaan käsikirjoituksen pohjalta.
-Tämän tyyppisessä työskentelyssä teksti ja repliikit eivät ole tärkein työkalu, pikemminkin vuorovaikutus ja avoin keskustelu sovituksesta ja ohjauksesta vastaavan Juha Luukkosen kanssa. Yhteistyömme Juhan kanssa toimii todella hyvin, kertoo Lindström.
Lavastajan työssä on paljon erilaisia työvaiheita, jotka usein asettuvat päällekkäin. Lavastussuunnittelija saattaa yhtäaikaisesti olla ensi-ilta harjoituksissa, luonnostella toista produktiota, joka tapahtuu vuoden päästä ja saada viestejä verstaalta, jossa valmistuu kolmannen produktion lavastus.
Lindström kertoo käyttävänsä prosessissaan paljon kuvahakua, jossa hän niin sanotusti eksyy paikkoihin, joista kumpuaa uudenlaista inspiraatiota. Kyseistä menetelmää käyttäen hän laajentaa omaa ajatteluaan ja matkan varrella kehittyy myös hölmöjä ideoita, jotka hän kokee tärkeänä osana prosessia ja jotka hän esittää myös työryhmälle.
- Nykyään osaan jo varoittaa työryhmää alussa todella oudoista ideoista, naurahtaa Lindström.
Suunnittelussa Juho Lindström käyttää 3D-mallinnusta, jossa hän sommittelee ja tekee muutoksia ja jonka jälkeen hän valmistaa pienoismallin. Pienoismalli toimii myös suunnitteluvälineenä, mutta Juhon tapauksessa hän valmistaa sen ensisijaisesti asiakasta varten. Verstaalla lavasteet valmistetaan joko pienoismallia tai piirustuksia käyttäen, riippuen suunnittelijasta ja hänen työskentelytavoista. Mallia voidaan käyttää myös valaistuksen esittelyyn, jotta voidaan esimerkiksi hahmottaa minkälaisia varjoja lavastuksesta syntyy.
Juhon valmistavat pienoismallit ovat puhdasta käsityötä. Yleensä hän valmistaa ne mittakaavassa 1:25 mutta Pohjalaisten malli on poikkeuksellisesti valmistettu mittakaavassa 1:50. Pienempää kokonaisuutta on helpompi kuljettaa ja materiaalin menekki on vähäisempää. Pikku-ukot ovat tärkeitä viestimisen kannalta ja niillä voidaan kätevästi demonstroida lavan mittasuhteita.
Lavastussuunnittelijan päivä ei pääty kellon lyödessä neljä. Osaksi työaikaa kuuluu myös se tosiasia, että inspiraatiota ei aina ole.
- Kohtuu harvassa työssä kirjoitetaan työsopimus tietylle summalle tietämättä kuinka paljon töitä se tulee teettämään. Lopputulos on se mistä maksetaan, eikä se kuinka monta tuntia työhön on upotettu. Saatan tehdä pihatöitä koko päivän vältellen omia töitä, kunnes illalla saan ajatuksen ja työskentelen aamuyöhön saakka, kuvailee Lindström.
Lindström kertoo pyrkivänsä itsensä takia aina löytämään jokaiseen projektiin jotain uutta, joka kiehtoo aina projektin alusta ensi-iltaan asti. Näin hänen mielensä pysyy virkeänä ja hän saa tuoda oman yksityiskohdan osaksi kokonaisuutta, mikä myös ruokkii luovuutta.
- On aina hieno ja ihmeellinen hetki kun näkee valmiin lavastuksen lavalla. Ihmettelen joka kerta sitä, miten pienoismalli onkin yhtäkkiä skaalautunut lavalle viimeisteltynä kokonaisuutena. Tuo kyseinen hetki on minulle aina vähän kuin jouluaatto.
Lindström asuu Helsingissä mutta työt vievät häntä ympäri Suomea. Noin puolet vuoden öistä hän viettää vieraissa paikoissa.
- Freelancerina työskentelyssä on hyvät ja huonot puolensa. Eduksi koen sen, että saan jatkuvasti työskennellä uusien ihmisten kanssa uusissa paikoissa ja näin ollen toistoa on vähemmän ja koen pysyväni virkeänä. Toisaalta se voi ajoittain olla todella raskasta kun aina joutuu aloittamaan alusta.
Pyysimme haastattelun lopuksi Lindströmiä kuvailemaan ihanne-projektiaan ja vastauksena hän korostaa työryhmän tärkeyttä. Lindström toivoo ihanaa porukkaa, mukavaa ohjaajaa, miellyttävää työryhmää ja taitavaa verstasta. Porukkaa, joka on ammattitaitoinen ja joka inspiroi toisiaan ja haluaa tehdä hyvää teatteria.
- Tämä on ihmistyötä, tällaiset projektit tarvitsevat hyviä tyyppejä ja yhdessä tekemistä, joista syntyy upeita teatterielämyksiä.
KUKA?
Juho Lindström, freelancer lavastussuunnittelija Helsingistä. Toimii vierailevana lavastajana Pohjalaisia esityksessä, joka saa ensi-iltansa 20.11.2021.
Teksti: Ida Storbacka / Studio Frekvens