Noora Salmi - pukusuunnittelija

Onnistunut puvustus tukee näyttelijän työtä


Ennen odotettua ensi-iltaa teatterin kulissien takana tehdään valtava määrä työtunteja esityksen valmistumisen eteen. Puvustus on iso osa esityksen visuaalista maailmaa yhdessä lavastuksen ja valosuunnittelun kanssa. Pukusuunnittelija Noora Salmen mukaan kuukausien työ pukujen takana näyttäytyy parhaimmillaan katsojalle huomaamattomana osana kokonaisuutta. Onnistunut puvustus tekee roolihahmoista uskottavia, tukee näyttelijän työtä ja helpottaa näytelmän seuraamista.


– Pukusuunnittelijana olen itse tietysti sitä mieltä, että puvustuksella on suuri merkitys näytelmän lopputuloksen onnistumiseen, Salmi kiteyttää.

Juha Luukkosen ohjaaman ja sovittaman Pohjalaisia-näytelmän pukusuunnittelu on vierailevan pukusuunnittelija Noora Salmen käsialaa. Salmen kotipaikka on Helsinki, mutta projektit kuljettavat ympäri Suomea ja Kokkolakin on entuudestaan tuttu muun muassa Kokkolan oopperafestivaalien ajoilta.

Kuvakollaaseista valmiiseen puvustukseen

Puvustus on osa näytelmän visuaalista maailmaa, joka suunnitellaan yhteistyössä ohjaajan, lavastajan, valosuunnittelijan ja äänisuunnittelijan kanssa. Ennakkosuunnittelu aloitetaan jopa vuosi ennen ensi-iltaa.

Normaalisti pukusuunnittelijan työ alkaa näytelmän tekstin lukemisesta, mutta Pohjalaisia-näytelmässä suunnitelma lähti rakentumaan Salmen ja ohjaaja Juha Luukkosen keskustelujen pohjalta.

Noora Salmi on ollut tiiviisti mukana Pohjalaisia-näytelmän harjoituksissa.

– Tässä produktiossa on ollut olennaista olla mukana harjoituksissa ja nähdä tilanteet sekä asiat konkreettisesti. Harjoituksissa pystyn havainnoimaan, miltä puvut näyttävät yhdessä ja tekemään muutoksia tarpeen mukaan, Noora Salmi kertoo.

– Harjoitusten alkaessa roolijako oli vielä avoin, joten siinä vaiheessa tein ideakuvakollaaseja tarkkojen pukuluonnosten sijaan. Niiden pohjalta lähdettiin suunnittelemaan näytelmän pukumaailmaa.

Ennen ensi-iltaa on valmistavia harjoituksia, joiden jälkeen puvuissa ei tehdä enää isoja muutoksia. Pukusuunnittelijan työ päättyy näytelmän ensi-iltaan.

Visuaalisuus pukusuunnittelun lähtökohtana

Kokkolan Kaupunginteatterin puvustamosta löytyy kattava repertuaari erilaisia vaatteita. Jos vaatteita ei löydy valmiina, puvut ostetaan tai tehdään itse. Ekologisuuden näkökulmasta Salmi hyödyntää valmiita varastoja niin pitkälle kuin mahdollista. Pohjalaisissa on hyödynnetty kaupunginteatterin puvuston olemassa olevia varastoja, mutta myös ostettu kaupasta ja valmistettu itse.

–Tein piirrokset itse ja luonnosteni pohjalta kävimme yhdessä puvustamon kanssa läpi mallit ja materiaalivalinnat, joiden pohjalta puvustamo toteutti puvut, Salmi kertoo.

Pohjalaisia-näytelmä sijoittuu alun perin 1800-luvun puoliväliin, mutta puvustus noudattaa ajan henkeä lähinnä viitteellisesti. Salmen työskentelyn lähtökohtana on visuaalisuus, muoti ja muotoilu yksityiskohtaisen pukuhistorian sijaan.

– Esityksessä ajan henki näkyy esimerkiksi pukujen mittasuhteissa, mutta materiaalit ovat tätä päivää.

Uteliaisuus siivittää työssä menestymiseen

Noora Salmen harrastukset ovat olleet taidepainotteisia jo lapsesta saakka. Mummo opetti tytön alle kouluikäisenä virkkaamaan ja tekemään ristipistotöitä. Myös viulua Salmi soitti pitkään. Käsillä tekeminen tuntui omalta jutulta ja Salmi halusi kokeilla, riittävätkö rahkeet taidealalle työllistymiseen.

– Aloitin vaatesuunnittelun opinnoilla Taideteollisessa korkeakoulussa, minkä jälkeen ajauduin maisterivaiheessa opiskelemaan pukusuunnittelua. Koulutusohjelmasta työllistytään pääosin televisioon, elokuviin tai teatteriin, joista teatteri tuntui itselle luontevimmalta, Noora Salmi kertoo.

Rahkeet riittivät ja taiteen maisterille on riittänyt työtä, eikä koronakaan ole työllisyystilanteeseen vaikuttanut. Tänä vuonna Salmi on ollut tekemässä pukusuunnittelijan työtä viidessä eri projektissa.

– Pukusuunnittelijan työssä tärkeitä ominaisuuksia ovat uteliaisuus ja uusista asioista innostuminen.
Työssä pitää ja saa ottaa asioista itse selvää.

Vapaa-ajallakin teatterissa viihtyvä Salmi motivoituu uusista projekteista kerta toisensa jälkeen.
– Aina on uusi juttu ja uusi työryhmä, eikä työhön pääse leipiintymään. Parasta on yhdessä tekeminen ja omien ideoiden toteuttaminen. On palkitsevaa nähdä ideoiden muuttuvan konkreettiseksi lopputulokseksi – valmiiksi näytelmäksi, Noora Salmi päättää.

Teksti: Eveliina Palola

Kuva: Andreas Haals / Studio Frekvens